Brödbak

Till en soppa behöver man allt som oftast ett välformat bröd. I det här fallet föll valet på ett grekiskt lantbröd då det var måndag.

Jag knådade försiktigt degen med ena handen medan jag nonchalant bläddrade i ett reklamblad av och till. Sedan lät jag degen jäsa i 30 minuter.
Efter det lade jag upp degen i två lika stora degklumpar. Som ni ser har jag varsamt skårat degen. Varför kan jag inte redigt svara på. Anledningen är att jag sett det på bild helt enkelt.

Använder jag samma handduk till servett och bakduk tänker ni. Svaret är givet, här gäller det att tänka framåt. Hur skulle det se ut om jag slängde servetter hit och dit. Tvättade handduken varje gång jag bakat lite bröd. Jag skulle nästan vilja säga skärpning på sådana påståenden.

Här får ni en bild då brödet är redo att föras in långsamt i ugnen. Den bilden kallar jag för bild nummer 1. Bild nummer 2 är en efterbild. Man brukar kalla liknande bilder för efterbilder inom matlagning för att bild nummer 1 ofta kallas för förbild. På efterbilden ser man hur brödet har gräddats och verkligen mått där inne i ugnen. Cirka 30 minuter fick jag lägga på gräddning för den som undrar. Givet är att man inte bara låter ugnen stå på och sätter någon form av klocka. Det gäller att rutinmässigt kontrollera brödet i ugnen med jämna mellanrum.

Brödet till vänster ser skadat ut kan man tycka, nej det är vad jag kallar för stickprov, det är så jag använder begreppet stickprov. Jag har helt enkelt stuckit med en kniv för att kontrollera gräddningsprocessen. Ibland nödvändigt ibland inte.

BILD NUMMER 1.

Här ligger brödet färdigt att föras in.

BILD NUMMER 2.

Här är brödet färdigt, det är mycket varmt.


Kommentarer
Postat av: V.

Jag är ditt största fan!

2008-09-16 @ 16:20:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0