Västindisk gryta med okra, mango och banan

Hej, idag är jag tillbaka starkare än någonsin tidigare.  

För övrigt har jag fått känna på den svenska avundsjukan. Det verkar som att det jag gör här i min blogg inte bara berör utan även upprör i viss mån. Det kittlar hjälten i mig, att arbeta i motvind, samtidigt känns det påfrestande i och med att jag inte får betalt.
Det var bland annat en fuling som påstod att mina biffar inte alls var speciellt märkvärdiga, att det till och med var synd att dom var så pass alldagliga. Konstigt tänkte jag medan jag läste, konstigt med tanke på att det inte alls var biffar jag hade gjort, jag hade gjort köttbullar, köttbullar gjorda av något annat än vad exempelvis scan kan tänkas använda i sina.

Idag kände jag mig mer exotisk än vanligt. Ibland byter jag ut X:et mot ett R mest på skoj. Nästa gång ni kan tänkas se mig göra det har jag förmodligen gett mig på något italienskt.

Här kommer en utförlig, saklig och självklart inspirerande beskrivning på hur jag gick tillväga när jag lagade min gryta.

BILD 1.



På bilden kan vi se en banan av normal storlek. Vi kan se en större röd lök, en mango, en burk med okra, en halv påse vegetabilisk kyckling (vegankyckling som vissa ungdomar från djurens rätt tycker om att säga tämligen högt inne på affären), sockerärtor, skivad mango i indisk lag med ett relativt starkt inslag utav vinäger, en burk kokosmjölk och slutligen cyrry vindaloo, italiensk salladskrydda, pepparmix och kanel.

Organisk kokosmjölk, räcker det inte med att vi ska behöva avstå det populära svenska fläsket tänker ni. Köpte jag den så kallade organiska kokosmjölken för att det skulle se fräsigare ut på kort? Ja nu råkar det faktiskt vara så att jag gjorde det. 

 BILD 2.



Jasså nu fick vi dig, du är inte så erfaren som du tycks tro. Var det så ni tänkte när ni såg att riset låg och svettades utan något vatten?
Det är inte lätt att veta, jag ligger som bekant ett par steg före. Det säger visserligen sig själv i och med att jag har en egen matlagningsblogg. Jag har nämligen lagt en speciell buljongtärning i olja och låtit riset fräsa och studsa i pannan i ett par minuter. Vad är det för speciellt med buljongtärningen? Jag köpte den på en hälsokostbutik, den kostade dubbelt så mycket som ett vanligt paket med buljongtärningar. Givetvis köpte jag inte en tärning, jag köpte ett paket om åtta stycken.  
Till vänster om riset låter jag den vegetariska kycklingen av märket Veggo fräsa och trivas bland en fnutt färsk vitlök och rödlöken jag nämnde tidigare.
Det som ligger ovanför ser ni väl själva vad det är? Känns onödigt att jag ska sitta och förklara vad allt är hela tiden. Nu låter jag irriterad och inte alls lika charmig som jag brukar, det beror på att jag skojade. Givetvis skall jag berätta vad det är som ligger i kastrullen ovanför riset. det är sockerärtor.

BILD 3.



Såhär ser grytan ut när den är klar. Ett tips till dig som inte vill ha någon direkt syrlighet i grytan är att låta bli "sliced mango pickles" på flaska. Det blir inget fel på  smaken men jag själv föredrar en sötare smak väl balanserat gentemot styrkan i curry vindalookryddan. Bananen ihop med kokosmjölken utgör en trygg grund att jobba utifrån. Tänk på att inte salta sönder grytan.
Den färska mangon utgör helt i sin ensamhet den syrlighet jag eftersträvar och man kan med gott samvete utelämna mangoslicen på flaska. Ovanpå har jag skivat avokado, framför allt beror det på att jag tycker avokado smakar relativt bra.
Ja vad dricker man till det här nu då, lämpligtvis vatten. Som ni ser står det en så kallad öl framför min tallrik. Jag tyckte det var passande helt enkelt. Jag är dock medveten om att jag tidigare hävdat att jag inte dricker. Exakt vart jag fick det ifrån är jag inte helt säker på. Det skulle kunna vara så att jag i skrivande stund helt enkelt glömde av att öl innehöll en ansenlig mängd alkohol.
Jag uppmanar dock fortfarande inte mina läsare till att konsumera alkoholhaltiga drycker i någon form. Dricker man för många Red stripe finns det risk för att man kan komma att känna sig lite konstig och modig på samma gång. Säga saker som ibland inte alls behöver vara sanna.

Framöver har ni att vänta er en Alexanderversion av chana masala, lite höststek, gratänger, korv (?) och mycket mer.

Håll i er tills vi syns nästa gång!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Korv, ska han göra korv? Av majs då?

2008-09-23 @ 14:46:14
URL: http://146milvegan.blogspot.com
Postat av: Alexander "the vegan cock" Adiels

Hej Olivia, vad trevligt att du hör av dig till min blogg, känns allt bra?

Ja du läste rätt, HA-HA-HA, visst skall jag göra korv, av majs? Nej desvärre inte utav majs. Du får helt enkelt försöka hålla dig till tåls och klara av att somna på kvällen i alla fall så länge. Korv kommer att lagas, fotas, redovisas, men inte förrän om ungefär 2-3 maträtter. Tack för att du väljer MIN blogg. Hejdå!

2008-09-23 @ 23:50:08
Postat av: fanny

Du har en super bra blogg :)



kan jag få be om en tjänst! Jag är nämligen med i en tävling mellan olika bloggar . skulle vara snällt om du röstade på mig ! Det skulle vara guld värt.



http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.2275734



2008-09-23 @ 23:56:17
URL: http://thelifeoffanny.blogg.se/
Postat av: Alexander Adiels

Ja självklart får du rösta på mig i den tävlingen. Jag har förmodligen relativt god chans att vinna också, därmed är din röst inte på något vis bortkastad!

2008-09-24 @ 00:19:26
Postat av: Emelie i Malmö

Hej! Vilken jättefin blogg! Så underbart att hitta nya vegansidor på nätet. Keep up the good work.



Själv har jag och min sambo gjort en jättegod soppa ikväll:

Stek en lök i en kastrull i lite olja. På med 1,5 dl röda linser och 5 dl vatten med grönsaksbuljong i (vi använder pulver och hade i 2 msk), koka 10 min, i med en burk krossade tomater och en burk kokosmjölk, koka upp, i med en klyfta vitlök och 1 msk sweet chilisås, sen mixa. Enligt receptet skulle det vara lite vitt vin i också men det hade vi inget och det blev kanongott ändå. Matig soppa hämtad från Mossagården som levererar vår mat.

2008-09-24 @ 18:52:59
Postat av: Emelie

Trevligt att du gör reklam för min favoritöl på din sida.



(Eller är det mitt favoritöl? Nej det är nog min, ett öl lät inte riktigt riktigt.)

2008-10-08 @ 14:02:16
URL: http://dingulonfo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0