Alexanders Chana masala

Idag gav jag mig på en enklare variant av något mycket smakrikt. För det otränade ögat ser maträtten ut som skit. Den här rätten och jag är förvånansvärt lika.
Dess yttre är föga imponerande och dess helhet är relativt anspråkslös. Däremot har den en insida som är oändligt färgstark, smakrik och spännande, precis som min personlighet. Även jag kan bjuda på äventyr om man tar sig en noggrannare titt. Sitter jag och är lite ledsen, lite nedstämd och känner att jag inte har lika mycket att ge när det kommer till det fysiska som alla andra? Jag har helt enkelt vad man kallar för en dålig hårdag. Nästa gång är det mycket möjligt att jag jämför mig själv med en färggrann pizza eller en vacker paj.  



BILD 1.



På bilden ser vi de råvaror och tillbehör jag använder till rätten. Om ni känner att jag sitter här och skriver som om det är jag som är upphovsman till en rätt kallad Alexanders Chana masala blir jag lite irriterad. Jag tycker det är tämligen lätt att lista ut vartifrån jag fått idén.
Hade varit annorlunda ifall jag endast kallade maträtten för Alexanders maträtt.

Det vi ser är en förpackning krossade tomater, den använde jag ungefär 1/3 utav. Till höger om de krossade tomaterna ser vi den organiska kokosmjölken som står och ser lite märkvärdig ut, hela burken användes. Sen har vi en rödlök, en vitlöksklyfta, en påse med torkade örter så som persilja, gräslök, koriander och körvel. Till höger om örtpåsen har vi en burk curry vindaloo och en burk garam masala. Tänk nu på att detta är internationella kryddor, vi använder inte dessa kryddor som knorr aromatkrydda eller piffi allkrydda, det här är vad man på engelska brukar kalla för "international professionall spices" eller IPS.

Jag har två paket kikärter och en burk röd curry. Framför dessa ligger något som ser ut som mögliga julgranar, det är fryst broccoli. Varför använder jag fryst broccoli och inte färsk? Den kanske är färsk? Någon hade kanske lagt påsen i frysen som ett tokigt upptåg, sen plockade jag upp påsen i tron om att det var färsk broccoli jag tänkte betala för, eller så är jag helt enkelt för erfaren för att bry mig om en sådan petitess.

BILD 2.



Här undrar ni förstås vad jag håller på med, samtidigt som ni känner på er att jag förmodligen har en intressant och spännande förklaring. 
I en Chana masala handlar det om att låta kryddorna dra sig lite som när man gör en soppa. Det tar däremot inte alls lika lång tid att anordna rätten när man gör den på mitt nyutvecklade sätt. Sammanlagt tar det ungefär 20 minuter med riskok. 
Jag börjar med att försiktigt slå på pannan, sen sätter jag på spisen. Att jag slår på pannan var ett överflödigt ordskämt jag inte alls hade behövt skriva. Jag häller varsamt ner solrosolja i pannan och lägger ner en hackad vitlöksklyfta innan pannan är redigt varm. Detta gör jag för att vitlöken inte får samma fräna och brända smak den kan få om man lägger ner den då pannan är redigt uppvärmd. Efter cirka en minut lägger jag ner den hackade rödlöken och de torkade örterna ihop med en lagom mängd garam masala och curry vindaloo.
När jag skriver en "lagom mängd" när det kommer till kryddor är det alltid någon avundsjuk kille eller tjej som vill kommentera, dom vill bita åt, dom vill helst se att den här matbloggen inte skall få finnas. Varför? Helt enkelt för att dom ser den fruktansvärda potentialen den här så kallade matlagningsbloggen har. Jag tar det hela med ro.

Det är svårt för mig att veta exakt hur många matskedar av garam masala eller curry vindaloo jag använder. Eftersom jag har det här med matlagning i mig har jag aldrig stått och mätt och funderat när jag har lagat mat, jag lagar mat med hjärtat och jag kryddar med själen.
Men bara lugn, lägg hellre i lite för lite curryn och garam masalan till en början. Försök att hälla i ungefär så mycket som jag har hällt i på fotot.

BILD 3.




De torkade örterna skall mjukas upp, en sådan här påse med bland annat koriander är mycket lämplig ihop med garam masalan som även den innehåller koriander. Koriander är enligt mig en viktig del i chana masala, detta säger jag som om jag är uppväxt i Indien, uppväxt på enbart Chana masala, det beror helt enkelt på att jag är fruktansvärt självsäker och många gånger uttrycker mig med en total avsaknad utav självdistans.
Kryddorna skall helt enkelt svettas ihop med löken och oljan. Efter detta häller jag i de sköljda kikärterna, låter dem ligga ett litet tag innan jag slår på koksomjölken och en skvätt krossade tomater. Efter det häller jag i en rågad sked av röd curry, den röda curryn jag har är inte speciellt stark. Lättast en sån här gång är att krydda lite eftersom. Gör dock detta innan det att riset nästan är färdigt. Det är nämligen så att kryddorna behöver någon minut eller mer för att gå ut och avge sina aromer fullt ut. Ett exempel på detta är att anordningen till en början mest ser ut som en rosa soppa avsedd för tjejer i 40årsåldern som bestämt sig för att söka inspiration till att gå ner ett par kilo i vikt. Något man skulle kunna hitta i en Amelia eller Femina.
Det är först efter ett par minuter grytan börjar ta färg. Nu skall jag erkänna att jag höll på att skriva "färg & form". Det skulle sett lite tokigt ut med tanke på att formen och strukturen ser ut som your average uppkastning.

När jag skriver att den börjar ta färg menar jag att den helt enkelt går mer och mer åt det bruna hållet. Det är den slutgiltiga formen för den här rätten. Det värmer i hjärtat när man ser att det fungerar, att såpass lite garam masalakrydda kan göra din gryta så pass brun.

BILD 4.



Ja, nu gick du över gränsen, gränsen för märkvärdighet. Lägga fryst broccoli på en osvensk tallrik vid sidan av. Broccolin är för det första inte fryst, jag har nu tinat broccolin tillsammans med riset när det var på väg att bli klart. Brödet innehåller oliver och soltorkade tomater och det är överkurs och inte alls speciellt nödvändigt. Det råkar bara vara så att jag bakar mitt eget bröd, om det sticker i ögonen på folk är det inte mycket jag kan göra åt.

Jag har inte mycket mer att säga om dagens rätt mer än att den masserade mina sinnen till oerhörd vällust då jag tog del av den på ett mer konkret sätt i form av att äta upp den.

Kombinationen av kryddor i det här fallet, var det intelligent, var det vågat och nyskapande? Jag skulle nog vilja påstå att det är en kombination av de tre.

Om det är något ni undrar är det bara att kommentera maträtten här under.

Att någon kommer framföra klagomål det vet jag redan, ni brukar klura ut hur man kommenterar och når mig på alla möjliga sätt i alla fall så er behöver jag inte uppmana.

Fick för övrigt ett klagomål angående mitt val av upplägg. Jag hade tydligen glömt att skriva ner recepten till mina maträtter.
Jag förstår inte riktigt kritiken, hade det varit en receptblogg hade jag väl förmodligen kallat den för Alexanders receptblogg, nu råkar det ju faktiskt vara som så att den här bloggen heter Alexanders matlagningsblogg  för att det är just en matlagningsblogg och inget annat.

Le, du måste tänka på att le.

Kommentarer
Postat av: Adde

Din matblogg är bäst.

2008-09-24 @ 17:00:09
URL: http://146milvegan.blogspot.com
Postat av: Emelie i Malmö

Ja hej nu är det jag igen, skulle bara säga det också att jag älskar dina kommentarer och utförliga beskrivningar, samt spekulationer.

2008-09-24 @ 18:57:50
Postat av: simpa

din blogg är läcker! tack :) ..

2008-10-01 @ 00:16:42
URL: http://manju.blogg.se/
Postat av: andrea

trevligt med en timid bloggare som inte tror sig vara bättre än andra.

ps. veganefterrätter ds.

2008-10-09 @ 02:47:56
Postat av: hélin

helt suverän blogg. jag ska testa kidneybullarna i veckan.

2008-10-12 @ 23:48:23
URL: http://wegipedia.blogg.se/
Postat av: Chana

Lysande blogg! Jag vill ha mer!

2008-11-26 @ 00:40:44
Postat av: Lisa

Hej Alex. Shit va seriöst, massa mat o grejjer. Perfekt när jag är väldigt oinsperarad när det kommer till mat, får la testa att göra nåt.. Hehe

2008-12-04 @ 19:39:12
URL: http://kroom.blogg.se/
Postat av: Olivia

skriiiiv?

2008-12-08 @ 21:41:07
URL: http://inaktiv.blogg.se/
Postat av: kaiisha

ha ! jag skrattar högt. du är sjukt fyndig.

2009-02-21 @ 20:23:48
Postat av: sebban

Nordens största vegankoncept har premiär på old-corner i göteborg klockan 15:00



Old-corner samarbetar med Jonsborgs gatukök om nytt vegankoncept och fullständiga rättigheter!



Målet är att locka alla sorters människor och för en gångs skull få veganmat accepterad och fri från alla fördomar om att den skulle vara trist och tråkig.



Det är Magnus Börjesson från Jonsborgs-grillen som står bakom konceptet:



-Vi vill ha gäster som är veganer, muslimer, allergiker, köttisar eller bara nyfikna, säger han.

Stället där Magnus enligt egen utsago ska lansera “Sveriges största vegankoncept” är den genuina puben Old Corner i Gamlestaden i Göteborg.



På den mycket traditionella menyn hittar man pizzor med fyllning som tzay, kebab, chorizo och andra sorters korvar. Även traditionella varianter som Bolognese och Calzone finns att välja emellan.



Det finns en mängd olika pastarätter samt kolgrillad stek med klyftpotatis och bea-sås och andra klassiska a la carte-rätter. Till efterrätt kan man smälla i sig en Banana split eller “världens starkaste chips”.

2009-03-06 @ 01:54:19
Postat av: Anonym

Måste tipsa dig om en superbra sida. Freestreet heter den.



Få presentkort på Nelly eller inte välja själv.



Gå in här helt gratis Har just nu en supertävling där alla kan vinna. Sägs om 500 på valfritt ställe



http://www.freestreet.se/?r=135



Även kommit en helt ny sida samla ihop till Make up store och H&M helt gratis där med



http://gratisgratis.nu/?t=195

2009-03-30 @ 17:49:45
Postat av: Emma

Härlig blogg och gud vad duktig du är! Dig skulle man ha som kock!

Postat av: erik

haha. du är som pontus lundkvist upp i dagen. eller stavar han lundqvist? skit samma. den mannen är ett geni.

2010-01-19 @ 20:53:21
Postat av: Recept

Vad gott det ser ut! Detta måste jag testa.

Fin blogg! :)

2010-08-03 @ 04:06:13
URL: http://bakrecept.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0