Alexanders Kidneybullar

Innan jag presenterar min maträtt vill jag passa på att redogöra för ett intressant elektroniskt brev.

Följande gick att läsa i min inkorg denna morgon:

"Är du inte ricktigt ricktig i huvvet? Det verkar  som du tycker lite väääl mycket om dig själv kanske eeeh? Lycka till, jag kommer nog inte fortsätta läsa din blogg men / Anonym"

För det första har jag för mig att riktig inte stavas med ck längre, dom måste ha ändrat stavningen under 90-talet.
Sen kan man också fråga sig vem som har alla hästar parkerade i stallet då det under avsändare stod [email protected]. Skriver man ett anonymt elektroniskt brev skulle det kunna vara på sin plats att skapa en hemlig elektronisk användare. -------------------------------------------------

Nu till matlagningen. Idag körde jag en så kallad rövare, eller rövning. Det senare är en variant på ordet som främst verkar förekomma uppåt landet.
Jag hade nämligen lite tunnt urval när det kom till råvaror. Har du inte varit och handlat tänker ni, nej givetvis har jag inte varit och handlat nyligen om det är  tunnt med råvaror. Pekar det på att jag skulle vara lat? Skulle mycket väl kunna vara så, men knappast i mitt fall.

Vad kan då kidneybullar vara för något. Det är kort och gott kötbullar gjorda av kidneybönor istället för exempelvis fläskfärs, blandfärs, nötfärs, fiskfärs, viltfärs, eller det inte fullt så legitima alternativet djungelfärs.

BILD 1.

Här hackar jag löken i fruktansvärt små bitar. Måste man göra det eller gör du det bara för att visa att du kan frågar ni. Ja, lite så är det, jag vill helt enkelt visa att jag kan hantera kniv på ett lite märkvärdigt sätt. Men det är också viktigt att inte ha för stora lökbitar då bollarna eller biffarna lätt kan falla i sär.

Här hackar jag löken i fruktansvärt små bitar. Måste man göra det frågar ni, är det mest för att du vill visa att du kan hacka löken på det här sättet? Ja lite så är det, jag vill visa lite vad jag kan, vad jag klarar av. Det är trots allt en professionell matlagningsblogg mer eller mindre, det är lätt att glömma det.
Det är däremot viktigt att inte ha för stora eller långa lökbitar då det lätt kan få bollarna eller biffarna att falla isär.
 
BILD 2.



I blandningen har jag ett paket kidneybönor, märken på mina råvaror tänker jag inte nämna förrän jag får eventuella sponsoravtal. 
Anledningen till att jag valde just en burk/paket och inte två beror på att jag helt enkelt inte hade två, jag hade ett paket. Däremot brukar jag använda två burkar eller två paket för att kunna få mer över. Nu fick jag över så att jag kan göra en matnyttig biff till ikväll om jag exempelvis tänker äta framför SVT´s Rapport.

Det vita ni ser på bilden är potatismjöl, det tillsätter jag inte bara för att det låter härligt när man knådar utan det använder jag som bindemedel i kidneybullarna. Potatisstärkelse är som bekant mycket bra i sammanhanget. Vill man kan man riva rå potatis alternativt mosa i kokt potatis.
Man får då uppleva en underbar konsistens på kidneybullarna eller kidneybiffen. 
Det är viktigt att man mosar kidneybönorna ihop med potatismjölet och önskade kryddor. (Snälla, jag kan inte sitta här och berätta för er vilka kryddor eller på vilket sätt ni vill krydda eran mat, ni får helt enkelt prova er fram om det känns lite nervöst)
Konsistensen ska vara bitig men är det hela bönor kan dessa lätt få biffar eller bullar att ramla isär. Därefter blandar man i löken. Rör runt och granska färsen du nu har skapat. Känn lite med lillfingret, hur känns konsistens? Känns den fuktig, känns den torr? Den skall kännas lagom, inte för kladdig och inte för torr. Som ni kan se på bilden använder jag ett instrument av professionellt snitt. Exakt vad den kallas vet jag inte, jag mosar det mesta med den i alla fall.

BILD 3.



Det vi ser på bilden är färdigrullade kidneybullar. Jag vet inte redigt vad jag kan säga om dessa. Dom är relativt runda, nästan lite rosa, tycker ni inte det? Tycker ni inte att dom är lite rosa?

BILD 4.



Här steker jag så det skvätter nästan. Viktigt att tänka på när man steker bullar eller biffar av den här typen är att oljan bör vara relativt upphettad innan man för ner biffen/bullarna i pannan. Det är viktigt att få en yta först och sedan eventuellt sänka  värmen under tiden för att tillagningen skall ske ända in i kärnan. Det man däremot inte bör göra är att lägga i dom direkt, innan det att pannan är redigt varm. Varför då? Jo det ska jag be att få tala om, det är nämligen som så att bollarna som i det här fallet har en otrolig tendens att suga upp oljan från pannan om den endast är ljummen.

Tänk: YTA -> TILLAGNING ÄNDA IN I KÄRNAN.

BILD 5.



Som ni ser är bullarna inte klotrunda. Det beror inte på att dom skulle vara sämre än exempelvis Scans köttbullar. Orsaken är att jag har en relativt explosiv och kraftfull personlighet. Jag står inte och fjuttar med en stekspade. Jag lyfter stekpannan högt upp i luften och för den oregelbundet omkring för att bullarna skall ändra läge på ett fördelaktigt sätt.
Därmed trycks dom hårdare än vanligt mot kanterna på stekpannan. Har en stekpanna med höga kanter och trähandtag, i affären sa dom att det var någon slags japansk proffspanna. Under står det made in China. Men det är som jag brukar säga, det är en sak att stå och sälja stekpannor, det är en helt annan sak att laga mat från olika kulturer nästan varje vecka. På så sätt har en kille som jag helt andra förutsättningar att faktiskt förstå att det kan finnas en viss skillnad mellan exempelvis Japan och Kina som i det här fallet. Vad jag har förstått är just dessa två länder skrämmande lika varandra men jag pratar i generella termer.

Vill man får man spruta på ketchup, det är inget jag tänker lägga mig i. Vad man ska dricka till? Ja drick vin om du tycker det känns mysigt.
Jag kommer dock aldrig uppmana någon till att dricka alkohol i min blogg. Själv dricker jag inte. Jag går ut på dansställen i alla fall. Visserligen dansar jag inte men alla är olika. Jag brukar mest stå och iaktta, fungerar bra för mig. Givetvis kan jag dansa, det får mig nästan att skratta när jag tänker på att vissa av mina läsare nu tror att jag inte kan dansa. Hur skulle det passa in med min annars så världsvana framtoning? Har gått diverse danskurser bara så att ni vet så försök inte sätta mig på plats på något sätt här.

Tills nästa gång. Ha det bra!

Kommentarer
Postat av: V.

Du berättar aldrig på vad det gröna på sista bilden är som du toppat med...



Det är underbart att du säger vad jag undrar också, för ibland vet jag knappt själv..

2008-09-17 @ 17:07:54
Postat av: måne

Kul med biffrecept, även om det var ett vanligt sådant. Sedan tycker jaf faktiskt visst att du borde tipsa om kryddor. Kryddorna är en central del av matlagningen. Olika kryddor passar ihop med olika rätter. Vissa har grillkrydda i allt...Alla kan inte det där.



Ett annat tips är att ha en "du behöver"-del i dina inlägg.



Exempel:



Kidneybullar:



En rödlök

Två bukar kidneyböor

blabla

blablala



tillagningstid: 20 minuter



Det blir lättare att följa dina recept om du sammanfattar det hela.

2008-09-17 @ 17:28:02
Postat av: VeggieJonas

Hej Alex,



Ser goda ut minsann!



Lägg ankar vid VeggieToppen vettja! http://www.veggiemind.com/veggietoppen



Mvh/ Jonas

2008-10-15 @ 23:57:17
URL: http://www.veggiemind.com/veggietoppen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0